flipkart

Tuesday, December 29, 2009

Cuti Christmas & Perkahwinan Abangku di Penang

Ni story pasal cuti minggu lepas.. abis keja pada 24/12 hari khamis..aku, abg n dikna terus pi taman serdang sbb nak beli bunga, sapu tangan, and 2 3 barang yg x dak lagi..lepas abis semua..terus pi makan n balik umah...balik umah terus packing barang2 utk balik penang..cik abg plak tido sbb dia nak memandu. Pukul 12.30 pagi kami bertolak untuk jumpa abg wan di jalan duta...adik aku shahida naik keta dengan kami...lepas tu apa lagi aku tidoo la..tinggal abg, dikna and adik shahida dok sembang dengan abg aku. ok lah tu kan ada gak org temankan dia..

sampai penang pukul 7.00 ++..bermulalah episod mengemas rumah yg tahap agak dahsyat tu..almaklumlah x dak org yg nak mengemas. lepas setel kemas rumah..relaks jap. malam tu start buat hantaran abg ee..aku n dikna wat hantaran tu sampai pukul 5.30 pagi non-stop..cuma tinggal sirih, halwa n puding je x wat lagi..dan kami decide nak wat pagi ahad...ni lah hantaran yg aku n dikna dah wat utk abg kami...balun ja lah ..ngehngeh...alamak gambar bukan dlm camera aku plak..dlm camera adik aku..



Dari kiri cik abg aku, ayah, abg e, kak ina, ana, ajis n najwa, abg wan - duduk dari kiri, aku, shahida, syamira, dikna and kak za.

Ni gambar satu family aku except adik lelaki aku ijan..heee sbb dia ada football game.

Alhamdulillah..semuanya selamat..dah kawin pun abang aku yg sorang tu..Selamat pengantin baru abg ea dan kak ina. Semoga berkekalan hingga ke akhir hayat.. aminn ya rabbal alamin...

Tiram yg lazat...(makan mentah ye...ada berani..)

Sebelum hari perkahwinan abg aku, ayah aku pi kelaut cari tiram dgn adik jan..ni ha gambar tiram-tiram pilihan, wah..kitaorg suka makan tiram..marbeles..hihi..ni gambar tiram yg belum dibukak.



Abg mengasuh najwa....

Time ni aku terpaksa teman abg e makan beradab. jadi mulanya aku cari ayah ke, kak za ka...tup2 cik abg aku kata "yang le makan.." maknanya aku le yg akan teman ajis n abg e makan ditempat makan pengantin..bila dah abg ckp cam tu..aku x byk soal dah..aku terus je naik...aku tgk rombongan lelaki dok makan sama kat bawah...aik mana cik abg aku..x nampak pun..tgk2 nun jauh di hujung khemah tu dia dok tgh mengasuh najwa..patut la mak si najwa dapat bersosial sekejap...rupanya najwa dijaga oleh pak jang dia jap..heee. ...najwa sebut puting dia " ting..ting..." jadi kami semua pun ikut sebut "ting..ting" heeee.
ala x leh la plak nak upload gambar...hek dah bulih dah

untuk tatapan.. ni gambar najwa n abg



Friday, December 18, 2009

bercuti di umah kak dah

lepas keluaq umah,ayh antaq kami ke bus stop.abg ijan pun ikut sama.tunggu bas x sampai-sampai.punya lambat bus rapid ,kata rapid tapi lambat jugak.last skali paksu antaq.kami naik bus bukit.sampai kat sungai nibong kakna p beli tiket.tiket dpt kul 5setengah.punyaaaaaaaaa la lama tunggu pada kul 2 sampai kul 5.

naik bas.............
bab ni yg best skali, buleh tidoq....best nya...hihihi.sejuk gilaaaaa buleh beku 0oo.slamat ada baju sejuk.bab nie x leh cita banyak sebab manyakkk ..tidoq.....hehehe....sampai kat puduraya kakdah ngan abg mie dh tunggu jadi............sambung esok laaaa.nk tengok gmbar air force one...........

Monday, December 14, 2009

PETUA UNTUK KURUS DAN LANGSING

Berat yang Berlebihan

Dibawah ini ada beberapa cara untuk menurunkannya.

26. Jika anda mengalami berat badan yang berlebihan, air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda.
Caranya: Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air minuman setiap kali selepas anda makan tengahari dan makan malam. Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkanlah meminumnya selama sebulan, berat badan anda akan beransur turun.

27. Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur.

28. Jika anda mengalami masalah berat badan, air asam jawa baik dijadikan minuman harian. Air asam jawa akan mengurangkan kadar lemak dalam badan anda. Caranya: Ambil sebuku asam jawa, ramas ke dalam air sebanyak segelas. Masukkan ke dalam peti sejuk, anda jadikan minuman, selepas anda makan tengahari atau makan malam. Amalkan setiap hari, anda akan dapati tubuh anda akan bertambah segar dan langsing.

29. Nak Turunkan Berat Badan
Selepas makan amalkan meminum Teh Hijau atau Teh Cina tambah dengan serbuk Kayu Manis dan Madu

30. Badan Langsing Selepas Bersalin
Untuk mengelakkan badan menjadi gemuk selepas bersalin, cuba petua berikut : Ambil 5 halia bara ( Halia Cina ), 10 biji lada hitam, 30 ekor ikan bilis.
Tumbuk kesemua sehingga lumat. Perahkan air Limau Nipis. Dan makanlah bersama nasi panas waktu pagi dan malam, setiap hari sewaktu dalam pantang.

31. Mengurangkan buncit
Bagi lelaki yang mengalami masalah perut buncit, anda boleh mencuba petua ini.iaitu ambil sedikit kapur makan dan sebiji limau purut yang telah di perah jusnya.kapur dan limau tadi dicampur dan digaul hingga sebati. Amalkan sapu disekeliling perut sebelum masuk tidur biarkan kering sehingga pagi.

32. Mengempiskan Perut
Petua yang mudah dan kos yang murah. Anda perlu mengambil limau nipis yang telah dicampur dengan teh tanpa gula untuk tiap-tiap hari kemudian diminum. Amalkan meminum air ini dan insyaallah perut anda yang buncit akan menjadi kempis. Petua ini untuk orang yang tiada mengidap sebarang penyakit. Selamat mencuba

33. Kempiskan Perut Anda
Nak kempiskan perut senang aje, ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih. Lumurkan atau sapu dekat perut, amalkan setiap malam. Insyaallah perut anda akan lebih menarik.

source: mysimplestory.wordpress

Petua kuruskan badan tanpa Ubat

1. JANGAN BERLAPAR
Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar ‘muscle’(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi

2. AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN
Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

3. MINUM 8 GELAS AIR SEHARI
Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.

4. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS
Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.

5. KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM
Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.

6. AMBIL SARAPAN PAGI
Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di
dalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.

7. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN
Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.

8. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL
Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.

9. Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.

10. Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.

11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam peti ais anda.

12. Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.

13. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.

14. Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet

15. Ambil makanan yang berempah
Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.

16. Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan
Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.

17. Simpan Satu Diari
Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan anda ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada
keinginan makan anda. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda. Mulakan diari makanan anda
dan rajin-rajinlah membuat catatan.

18. Tumpukan perhatian untuk sihat, bukan kurus
Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.

19. Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.

20. Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di
sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!

21. Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi.

22. Khusus bagi kaum wanita , yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan
segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.

23. Untuk mengempiskan perut , gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.

24. Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.

25. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing
i. Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat
ii. Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi,naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif
iii. Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam
iv. Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah
v. Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.

source: mysimplestory.wordpress

6 JENIS WANITA MALANG

“Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah.”

Wanita Ananah:banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

Wanita Mananah:suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, “Aku membuat itu keranamu”.

Wanita Hananah: menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

Wanita Hadaqah: melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

Wanita Baraqah: ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya.

Wanita Syadaqah: banyak cakap tidak menentu lagi bising.

Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli

source: tmn2syurga

Thursday, December 3, 2009

Abnormal Sperm Morphology

By:
Mark Perloe


Question :
My husband went for a semen analysis and the result showed that the morphology was 90 percent abnormal. Is this something you are born with, or does it have to do with a healthy diet or cigarette smoking?

Toni

Answer :
Morphology refers to the shape and structure of the sperm. A normal-looking sperm has an oval head and a tail seven to 15 times longer than the head. On a semen analysis, in which we look at sperm under the microscope, we can identify defective sperm by their large heads or strange tails -- kinked, doubled, or coiled.

The World Health Organization says good quality semen should contain 60 percent normal sperm morphology. (A closer evaluation called a strict morphology, or Kruger morphology, is more time-consuming and usually predicts normal sperm function when more than 15 percent are normal.) That means that a semen sample can include up to 40 percent abnormal sperm and still be considered fine.

All men produce some abnormal sperm. The reason is not known, but considering the rate at which a man's production line operates -- 10 million to 50 million new sperm per day -- some "factory seconds" should be expected. We do know that toxins such as lead have been linked to reduced motility (swimming ability), cigarette smoke to abnormal morphology, organic solvents to coiled tails, and excessive scrotal heat to coiled tails in animal sperm. When you lower your exposure to these agents, abnormal morphology levels usually decrease. I remember one man with a high level of abnormal sperm who transferred to a different job at his company so he could avoid exposure to heat from a blast furnace. He also began taking 1,000mg of vitamin C each day. Within a few months his sperm motility and morphology showed definite improvement.

Source: yourtotalhealth.ivillage.com

Tuesday, December 1, 2009

The Qualities if a Good Leader

The Qualities of a Good Leader

To be a good leader means that you can inspire others to follow your example,
willingly and cheerfully. A good leader will both inspire confidence and give a
strong example of what we should aim for. These are the characteristics of a
good leader.

Lead by example: If you wish your workforce to be hard working and diligent,
it is important that you live up to your own ideals. There is a saying "I would
never ask anybody to do something I wouldn't do myself". If your workforce
see you arriving late and being unprofessional, it will make it much more
difficult for them to follow your advice.

Humility: To lead we need to encourage others to act in a certain way. However,
if we try to lead through our inflated ego people will not respect us. Rather than
stressing your self, try to lead through stressing certain principles. People will be much more willing to follow a leader who embodies humility.

Appreciate your Co Workers: To be a good leader, you cannot underestimate the
importance of offering gratitude to those who are trying hard to do the right thing.
If people get appreciation then it will definitely encourage them to continue doing
the right thing. At the same time, our appreciation should be sincere. We should
not flatter but look for something good a person has done.

Have a Clear vision: Often to lead you will need to overcome the resistance to change.
If people have been doing something for a long time then they have an instinctive
aversion to implementing new ideas. To introduce a new way of doing things you
have to have the confidence and belief in the new way. People will definitely pick
up on the belief that you have in your own vision.

Avoid arguments: If people criticize your approach, often the best thing to do is
not get involved in arguments. You can listen to their criticism politely and thank
them for their concern, but often the best approach is just to focus on the new
approach; look forward and don't feel the need to defend yourself. This gives your
vision certain nobility.

Listen to others: A good leader should try to feel part of his team rather than
superior, if you listen to others, they will definitely appreciate it. Often you may
find that your workers have good ideas that you can incorporate. Even if they
have unworkable ideas, it is still worth giving the impression you value their
opinions, even if they are not used.

Create a positive atmosphere: If you try to lead through creating a climate of
fear, or competition, you will undoubtedly create problems. If you can lead whilst
maintaining a positive attitude, it will definitely bear fruits in the long run.

Don't take yourself too seriously: There is no harm in admitting you can be
wrong, or making a joke at your own expense. People will appreciate a leader
who can admit a mistake it is after all a human quality. But, just don't make
a habit of it.

Source: Tmn2syurga

Bantuan Kecemasan Untuk Pesakit Stroke / Angin Akhmar

Alat yang diperlukan ialah jarum suntikan ataupun jarum jahit yang kebiasaanya ada
di rumah. Ianya adalah satu kaedah yang terbukti berkesan dengan izin Allah dan
merupakan cara yang agak luar biasa untuk sembuh dari penyakit angina ahmar yang
boleh membawa kepada lumpuh jika tidak dirawat dengan segera. Risalah ini
diterjemah dari risalah asal berbahasa Inggeris. Bacalah untuk pengetahuan anda dan
mungkin ianya berguna jika ditakdirkan ada antara ahli keluarga, jiran dan rakanrakan
anda terkena penyakit ini suatu hari nanti.

Ianya amat menakjubkan jika berhasil, luangkan masa anda untuk membacanya
dengan teliti dan simpan risalah ini sebab mungkin ada nyawa seseorang yang boleh
diselamatkan dengan izin Allah melalui tip-tip yang akan dibincangkan.
Bapa saya meninggal dunia akibat penyakit angin ahmar 3 tahun lalu setelah terlantar
lumpuh selama sebulan. Masa itu saya tidak tahu apa-apa tentang rawatan kecemasan
untuk pesakit angin ahmar.

Walau bagaimanapun masih belum terlewat untuk kita kongsi bersama. Sila baca dan
sampaikan kepada saudara-mara serta rakan-rakan anda. Yayasan AMAL tidak
mempunyai ramai sekarelawan perubatan bagi memenuhi permintaan rawatan dari
masyarakat setempat. Semoga buletin seumpama ini boleh membantu anda
melakukannya sendiri.

Apabila serangan angin ahmar mengenai seseorang, kapilari darah di dalam otaknya
menghadapi risiko untuk pecah. Bila anda berhadapan dengan seseorang yang baru
terkena angin ahmar dan tidak sedarkan diri, pertama sekali anda jangan panik dan
bawa bertenang. Tidak kira di mana sahaja mangsa itu berada, jangan alihkan ke
tempat lain. Kerana pergerakan pada ketika itu boleh menyebabkan kapilari darah di
otak mangsa terus pecah. Bantu mangsa untuk duduk dan sokong badannya supaya
tidak terjatuh. Jika mangsa terjatuh semula, keadaan mungkin akan bertambah buruk.

Jika di rumah anda ada jarum suntikan (alat yang terbaik), jarum jahit atau pin baju
yang tidak berkarat, segera panaskan dengan api untuk disterilkan. Kemudian dengan
berhati-hati cucuk kesemua hujung jari-jari tangan mangsa kira-kira 1 mm dalamnya,
seperti rawatan akupuntur. Cucuklah sehingga menitiskan darah, jika perlu picitlah
jari-jarinya sehingga mengeluarkan darah. Apabila kesemua 10 jari mengeluarkan
setitis darah tunggu beberapa minit sehingga mangsa sedar semula.

Jika berlaku perubahan betuk mulut, tarik telinganya sehingga kemerahan. Kemudian
cucuk kedua belah telinga dengan jarum sehingga mengeluarkan 2 titis darah.
Beberapa minit kemudian Insya Allah, mangsa akan sedar semula.

Tunggu sehingga mangsa benar-benar sedar kemudian bawa dia ke hospital.
Memanggil ambulance semasa mangsa pengsan dan mengejarkannya ke hospital
secara tergesa-gesa sebenarnya boleh menyebabkan kapilari darah di otak mangsa
pecah dan berlaku pendarahan. Sukar untuk mangsa dipulihkan apabila keadaan ini
berlaku. Ada kemungkinan daya ingatan mangsa akan hilang sepenuhnya, walaupun
dia mampu berjalan semula.

”Saya belajar tentang menitiskan darah bagi menyelamatkan nyawa dari seorang
doctor tradisional Cina bernama Ha Bu-Tung yang tinggal di Sun-Juke. Selain itu
saya juga berpengalaman mempraktikkannya. Sebab itu saya yakin cara ini adalah
berkesan 100%” menurut seorang pengamal kaedah rawatan ini. Tambah beliau lagi
”Pada tahun 1979, ketika itu saya sedang mengajar di Kolej Fung-Gaap dekat Tai-
Chung. Tiba-tiba seorang guru lain berlari ke kelas saya dan mengadu; “En. Liu,
penyelia kami diserang angin ahmar!.”

Saya pun bergegas ke bilik beliau di tingkat 3. Saya lihat penyelia kami, En.Chen Fu-
Tien, telah menjadi pucat, percakapannya tak difahami, dan ada tanda-tanda serangan
angin ahmar. Saya segera menyuruh pelajar saya membeli jarum suntikan di farmasi
dan terus menyuntik jari-jarinya. Apabila kesemua 10 jarinya menitiskan darah,
(setiap jari setitis darah), selang beberapa minit muka En Chen kembali kemerahan
dan dia membuka matanya.

Malangnya mulut beliau masih belum normal, jadi saya menarik telinganya untuk
mengalirkan darah ke situ. Bila telinganya kemerahan, saya menyucuk kedua-dua
telinganya sehingga menitiskan 2 titik darah. Selepas 3-5 minit, bentuk mulutnya
kembali normal dan percakapannya kembali jelas. Kami memberikan dia secawan teh
panas, merehatkannya seketika sebelum membawanya ke Hospital Wei Wah.

Dia ditahan semalaman dan dibenarkan keluar keesokan harinya untuk terus bertugas
di sekolah. Keadaan beliau kembali seperti biasa, tiada apa-apa kesan angin ahmar.
Kebiasaanya mangsa angin ahmar yang mengalami pendarahan di otak dalam
perjalanan ke hospital adalah sukar untuk dipulihkan seperti sediakala. Angin ahmar
adalah antara penyebab utama kematian. Mereka yang bernasib baik dipanjangkan
umur tetapi kebanyakannya lumpuh sehingga akhir hayat.

Penyakit angin ahmar ini ada kemungkinan untuk mengenai sesiapa sahaja. Jika
semua di antara kita boleh mengingati kaedah penitisan darah ini dan memulakannya
segera, dalam jangka masa pendek, mangsa-mangsa boleh kita selamatkan dengan
izin Allah dan ada harapan pulih seperti sediakala. Diharapkan kaedah bantuan
kecemasan mangsa angin ahmar ini dapat dihebahkan supaya penyakit ini tidak
tersenarai sebagai penyebab utama kematian di kalangan kita.

SETIAP PENYAKIT ADA UBATNYA KECUALI MAUT DAN SETIAP YANG
BERNYAWA PASTI AKAN MENGHADAPI MAUT.

DITERBITKAN OLEH : URUSETIA AMAL KEMASEK
PT758 TINGKAT 1, BANGUNAN SEDC, KEMASEK 24200 KEMAMAN, TERENGGANU D.IMAN
TEL: 09-8662230 FAX: 09-8662231 EMAIL: info@amalmalaysia.net

Friday, November 20, 2009

Perbualan Dua Malaikat

Adalah pada suatu musim haji, seorang ulamak yang terkenal dan juga ahli sufi iaitu Hasan Al-Basri pada dalam suatu perjalanan telah berhenti rehat lalu tertidur.

Semasa tertidur, beliau telah bermimpi tentang perbualan dua Malaikat.

Berkatalah Malaikat pertama, “ sungguh ramai sekali orang menunaikan ibadah haji pada tahun ini.”

Kata Malaikat kedua, “ Yalah, tahun inilah paling ramai sekali orang menunaikan ibadah haji iaitu 700,000 orang. Kata Malaikat yang pertama, “ tahukah kamu berapa orangkah yang mendapat Haji Mabrur?


” Kata Malaikat yang kedua, “hanya Allah jua yang Maha Mengetahui.” Berkata lagi Malaikat yang pertama, “tidak seorang pun dari jemaah tersebut yang mendapat Haji Mabrur.Tahukah kamu mengapakah tidak seorang pun dari jemaah tersebut tidak layak mendapat Haji Mabrur?”

“Tidak, jawab Malaikat yang kedua.”


Lalu Malaikat yang pertama memberitahu, “mereka tidak layak mendapat Haji Mabrur kerana ada yang menunaikan ibadah haji sedangkan kewajipan tanggungannya dalam kekurangan diabaikannya, ada di antara mereka menunaikan ibadah haji sedangkan jirannya yang berada dalam serba kekurangan tidak dihiraukannya, ada pula antara mereka menunaikan ibadah haji untuk kali yang kedua dan ketiga untuk menunjuk-nunjuk sedangkan masih ramai lagi orang lain yang tersangat ingin untuk menunaikan ibadah haji tetapi tidak dipedulikannya. Akan tetapi ada seorang hamba Allah yang bernama Zaid seorang tukang kasut yang tinggal di kota Damsyik yang mendapat pahala Haji Mabrur.”


Tatkala itu Hasan Al-Basri terjaga dari tidurnya dan masih teringat-ingat akan mimpinya. Beliau merasakan mimpinya itu adalah benar belaka lalu mengambil keputusan pergi ke Kota Damsyik untuk mencari Tukang Kasut tersebut.


Setelah berada di Kota Damsyik, maka Hasan Al-Basri telah berjaya bertemu seorang tukang kasut yang bernama Zaid. Beliau tidak tahu bagaimana hendak memulakan soalan dan akhirnya mengambil keputusan menceritakan perihal mimpinya itu.

Lalu berkatalah si Tukang Kasut.


“ Sejak berpuluh-puluh tahun yang lalu, saya tersangatlah rindu hendak mengunjungi Kota Mekah. Maka sejak dari itulah saya mula menabung sebahagian dari duit upah sebagai seorang tukang kasut.


Maka pada tahun ini cukup sudah duit tabungan tersebut untuk saya menunaikan fardhu haji. Tetapi pada tahun ini juga isteri saya sedang hamil dan akan melahirkan anak. Isteri saya telah mengidam hendak memakan apa yang dibauinya dan meminta saya mendapatakan untuknya. Maka saya mendapati bau tersebut datangnya hasil masakan dari rumah yang serba kedaifan milik seorang Ibu Tunggal yang menyara enam orang anak.


Maka saya menceritakan hasrat isteri saya mengidam hendak memakan masakannya. Lalu berkatalah Ibu Tunggal tersebut, masakan ini haram bagi kamu tetapi halal bagi kami. Lalu saya berhasrat membelinya walau dengan berapa harga sekali pun. Lalu berkata lagi si Ibu Tunggal tersebut, makanan ini haram bagi kamu tetapi halal bagi kami. Lalu diceritakannya masakan yang baunya semerbak itu adalah bangkai dari seekor keldai. Kami terpaksa memakannya agar kami tidak akan mati kebuluran. Lalu sayadengan berlinangan air mata, saya kembali ke rumah lalu menceritakannya kepada isteri saya.



Setelah mendengarnya isteri saya juga menitiskan air mata dan kami mengambil keputusan memberi kesemua wang simpanan saya itu kepada Ibu Tunggal tersebut.

Itulah apa yang dapat saya beritahu tuan”,

berkata si Tukang Kasut kepada Hasan Al-Basri mengakhiri ceritanya.


Source: Tmn2syurga

Monday, November 16, 2009

Pergi Hospital Serdang lagi..


Lama x tulis selepas upload resepi mexican burn ni..mau taknya..asyik busy jer...minggu ni baru ade opis..minggu lepasdik bergasak dengan exhibition dekat matrade. Alhamdullillah selesai jugak exhibition tu...penat jangan cakap la..kaki aku tiap2 malam kena urut..mcm nak pecah tapak kaki aku...huhu..sakitnya..sib baik la..ade cik abg tolong boh minyak kat kaki cek..merangkap urut reflexology hikhik..masak pun tidak seminggu lepas...Nama program tu Intrade Malaysia 09, sebanyak 300 (more less) exhibitor terlibat dlm pameran tu..salah satunya booth kitaorg le..apa yg berbezanya utk kali ni ialah booth kami atas nama kementerian tenaga, teknologi hijau dan air...aku yg berdebar2 gila..sebelum event tu...dah tu jadi tukang plan utk exhibition tu..sampai hari angkut balik semua menda ke ptm. alhamdullillah ok la semuanya...tu pasal kebizianku minggu lepas.

Hospital

pada 3/11/2009 ade appointment ngn dr...alah ade keje la plak..
Ok sambung balik..Dr pun cerita la semua menda kat aku dan cik abg aku..*pastu x leh cerita dah..* kesimpulannya kami berdua under treatment hospital. And the next appointment is on 31/3/2010.

Kat bawah ni ialah gambar2 yang aku sempat ambik time kebizianku..

Wednesday, October 28, 2009

Mexican Bun (Rotiboy)



Bahan-bahan ( 17 biji bun )

Filling
-200 gm mentega
-1/2 teaspoon vanilla essence
-70 gm brown sugar

Topping
-200 gm mentega
-160 gm gula icing
-3 biji telur grade A- pukul sedikit
-1 suduk kecil perisa kopi- boleh diganti dgn melarutkan 2 sudu besar instant coffee dengan 1 sudu besar air panas.
-200 gm tepung gandum

Doh Roti
-500 gm tepung berprotin tinggi- di ayak
-2 sudu kecil bread improver+ 2 sudu kecil bread softener ( optional)
-20 gm susu tepung
-75 gm gula castor
-3 sudu kecil dry yeast
-1 sudu kecil garam
-1 biji telur- dipukul
-250 ml air/ susu segar ( Jgn gunakan susu tepung sekiranya menggunakan susu segar).
-60 gm mentega

Cara-cara

Filling
- Pukul mentega dgn mixer pada kelajuan sederhana selama 3 minit. Masukkan essence & gula perang. Simpan di dalam petisejuk sehingga sedia untuk digunakan.

Topping
- Putar mentega dgn mixer pada kelajauan sederhana selama 5 minit. Perlahan2 masukkan telur,gula icing, & coffee flavoring. Ayakkan tepung kedalam adunan and putar lagi pada kelajuan perlahan sehingga semua sebati. Simpan didalam petisejuk sehingga sedia utk digunakan.

Doh Roti
-Gaul rata tepung, gula dan garam didalam mangkuk.
-Masukkan yeast, bread improver & bread softener ( jika menggunakannya) dan gaul rata lagi.
-Masukkan telur dan air/susu segar.
-Uli adunan sehingga menjadi adunan dan masukkan mentega. Uli lagi sehingga lembut & elastik selama 10-15 minit.
-Bahagikan dough kpd 17 biji bola kecil dan tutup dgn film cling selama 10 min.
-Leperkan dough di atas tapak tgn & letakkan inti/filling. Tutup rapat supaya inti tidak meleleh keluar sewaktu dibakar.
-Susun diatas loyang pembakar yg sudah dilenser dgn mentega/minyak/tepung dan jarakkan dlm 7.5 cm.
-Rehatkan selama 45 min ditempat panas (warm).
-Pipe kan topping diatas bun secara spiral bermula dari top center.
-Bakar didlm oven yg telah dipanaskan pada suhu 170C selama 15 min atau sehingga bun keperangan.

* this is my fav. roti - beli kat klcc dulu2...nyum2 sedap sgt

source: myresepi

USED vs LOVED

USED vs LOVED

While a man was polishing his new car,
his 4 yr old son picked up a stone
and scratched lines on the side of the car.

In anger, the man took the child ' s hand
and hit it many times not realizing
he was using a wrench.

At the hospital, the child lost all his fingers
due to multiple fractures.

When the child saw his father.....
with painful eyes he asked, ' Dad when will my fingers grow back? '
The man was so hurt and speechless;
he went back to his car and kicked it a lot of times.

Devastated by his own actions..... .
sitting in front of that car he looked at the scratches;
the child had written ' LOVE YOU DAD ' .
The next day that man committed suicide. . .

Anger and Love have no limits;
choose the latter to have a beautiful, lovely
life & remember this:
Things are to be used and people are to be loved.
The problem in today ' s world is
that people are used while things are loved.

Let ' s try always to keep this thought in mind:
Things are to be used,
People are to be loved.

Watch your thoughts; they become words..
Watch your words; they become actions.
Watch your actions; they become habits.
Watch your habits; they become character;
Watch your character; it becomes your destiny.

*Sedihnya....

Source: tmn2syurga

Tuesday, October 27, 2009

Adab Dimudahkan Memperoleh Anak

[DOA]


Jika ingin segera memperoleh anak, jangan lupa selalu mengamalkan dOa beRikut:

رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ

Rabbi laa tadzaR nii faRdaw wa anta khayRul waa Ritsiin


"Ya Tuhanku janganlah Engkau membiaRkan aku hidup seORang diRi dan Engkaulah PewaRis Yang Paling Baik” (Q.S. Al-Anbiyaa : 89).


Pada akhiR dOa suatu shalat Nabi SAW beRdOa kepada Ibunya Anas bin Malik:

اللَّهُمَّ أَكْثِرْ مَالَهُ وَوَلَدَهُ وَبَارِكْ لَهُ فِيهِ

Allahumma aktsiR maa lahu wawaladahuu wabaaRiklahu fiihi


"Ya Allah! PeRbanyakkanlah haRtanya dan peRbanyakkanlah anak-anaknya seRta beRikanlah kebeRkatan kepadanya" (H.R. BukhaRi Muslim)


Maka jika dOa itu dibaca untuk diRi sendiRi atau suami istRi, kalimatnya menjadi:

اللَّهُمَّ أَكْثِرْ مَاِلي(لَنَا) وَوَلَدِي (نَا) وَبَارِكْ لي (لَنَا) فِيهِ

Allahumma aktsiR maa lii (lanaa) wawaladii (naa) wabaaRiklii (lanaa) fiihi


“Ya Allah! PeRbanyakkanlah haRtaku dan peRbanyakkanlah anak-anakku seRta beRikanlah kebeRkatan kepadaku di dalamnya”


Adab AgaR Dimudahkan MempeROleh Anak:

Kesulitan mempeROleh anak bisa disebabkan Oleh tiga faktOR : medis, psikis, dan ROhani. Jika faktORnya kaRena medis (mandul), maka satu-satunya jalan adalah mOhOn keajaiban Allah.

Jika faktORnya adalah psikis (kejiwaan dan stRess), maka baik suami maupun istRi haRus menyediakan waktu santai selama bebeRapa lama sehingga daya keRja hORmOn nORmal kembali. FaktOR ini biasanya dialami Oleh paRa pekeRja keRas atau ORang yang punya masalah beRat dan selalu tegang sehingga sulit untuk Relaks walaupun sesaat. Ketegangan amat beRpengaRuh teRhadap daya keRja hOmOn untuk bisa membuahi atau menjadi buah.

Jika faktORnya adalah ROhani (banyak maksiat dan menyeleweng) , maka jalan teRbaik adalah dengan beRtObat secaRa nasuha kepada Allah. Kemaksiatan pasti akan beRpengaRuh teRhadap ketentRaman hati. KetentRaman hati dipeRlukan dalam beRhubungan suami istRi.

Source:Tmn2syurga

CARA-CARA MEMIKAT LELAKI

Sebagai seorang wanita untuk menambat hati lelaki bukanlah semata-mata dengan menggunakan kuasa kecantikan, tetapi banyak perkara-perkara yang perlu kita titikberatkan untuk menarik perhatian lelaki terhadap diri kita.
"Sentiasa tersenyum dan jngan bersikap sombong apabila berinteraksi dengan sidia.


"Pandai memasak adalah ciri-ciri utama mengapa lelaki mudah terpikat dengan anda


"Berwatakan menarik(Persenoliti yang mampu mengugat hatinya)


"Jujur dan sentiasa merendah diri


"Lakukan apa yang dia suka dan jangan lakukan apa yang dia tak suka.


"Mempunyai bentuk badan yang menarik (terpulang kepada individu)


"Mempunyai tingkah laku yang baik dan lemah lembut


"Pandai dalam memainkan peranan sebagai seorang wanita ketika berada disamping lelaki yang anda minati


"Jangan terlalu mengongkong


"Ketika berinteraksi dengan mereka jangan lupa gunakan bahasa tubuh yang anda ketahaui seprti mata dan tangan


"Jaga cara pemakaian anda,sekdi atau tidak terpulang kepada lelaki yang anda minati


"Sering memberikan kad ucapan buat sidia yang kamu minati sebagai rancangan pertama memikat dirinya.


"Lelaki sukakan wanita yang suka berterus terang tanpa menyembunyikan sesuatu.


"Apabila berhadapan dengan lalaki yang kamu minati,renung matanya dan tunjukkan sifat humor kamu.Ini adalah taktik untuk memberitahu si dia bahawa kamu boleh didekati tetapi bukan beerti kamu ini perempuan murahan dan mudah didekati.


"Jangan bersikap selalu jual mahal apabila berada bersama mereka


"Bijak menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan.


"Tidak mudah purus asa dan sentiasa berdiri di atas kaki sendiri tanpa meminta pertolongan dari orang lain.


"Jangan suka bercakap benda yang tidak berfaedah ketika bercakap dengan mereka.


"Jangan bandingkan'dia' dengan lelaki-lelaki yang pernah kamu kenali


"Menjadi temannya ketika dia susah dan senang


"lelaki suka kamu menjadi pendengar yang setia dan tidak suka wanita yang suka membangkang


"yang paling penting lelaki suka dimanjai dengan belaian dan kata-kata yang romantik


"Bunyi derapan ksut ketika berjalan juga mampu menarik perhatian lelaki


"Lelaki tidak suka jika kamu memakai solekan yang terlalu tebal


"Mengetahui bila hari lahirnya


"Menghormati dirinya,keluarga dan teman-teman yang rapat dengannya


"bersikap matang dalam tutur-kata dan tingkah laku.Lelaki tidak suka wanita yang bersikap terlalu kebudak-budakan


"Jangan terlalu teruja ketika bertemu dan berbual dengannya.Contohnya berbual terlalu lama di telefon untuk pengenalan pertama


"Jangan terlalu bersikap ganas dalam perbualan


"Jangan terlalu menunjukkan bahawa kami ini terlalu baik dan sempurna


"Jangan perasan bahawa kamu memnpunyai paras rupa yang jelita.


"Sentiasa memegang prinsip sederhana dan tidak boros di dalam perbelanjaan.


"Bersikap keibuan adalah antara tips yang perlu kamu titik beratkan


"Sentiasa bercakap lembut dengan mereka.


"KETAHUILAH MEREKA INI ADALAH GOLONGAN YANG TERLALU SENSITIF DAN SUKA AKAN KELEMBUTAN APATAH LAGI DARI SEORANG GADIS


"Kenali siapa dirinya yang sebenar sebelum kamu memulakan langkah untuk memikat.


"lelaki sukakan wanita yang suka menjaga kulit.Jangan biarkan wajah kamu dipenuhi jerawat batu.


"Aset penting bagi kamu untuk memikat lelaki adalah mata,punggung dan gaya langkah kamu yang kemas.


"Jangan bersikap terlalu kuno


"Bertanya khabar sekurang-kurangnya dua kali seminggu agar tali persahabatan dengannya tidak putus begitu sahaja.Mungkin suatu hari nanti sikap kamu yang terlalu mengambil berat mampu menarik perhatiannya.


"Usia dan bentuk badan bukanlah menjadi ukuran yang penting tetapi kecerdikan,kejujura n dan tingkah laku yang bersopan - santun


"lelaki sukakan seorang wanita yang beriman dan beragama


"Menunjukkan bahawa kamu bukanlah seorang gadis yang mudah dipermainkan
"Jangan terlalu merengek dan mengada-ngada


"Jangan tunjukkan kelemahan kamu ketika berada di samping lelaki yang kamu minati


"Lelaki sukakan wanita yang bijaksana dan matang serta mudah diajak berbincang


"Berjaya di dalam apa jua bidang yang kamu ceburi


"Jangan terlalu mengada-ngada nanti lelaki akan meluat pula dengan kamu!

Sekian, Selamat Mencuba Semoga Berjaya

Source: Tmn2syurga

Monday, October 26, 2009

Nice Thoughts

Never cry for any relation in life
Because for the one whom you cry
Does not deserve your tears
And the one who deserves
Will never let you cry...

Treat everyone with politeness
Even those who are rude to you,
Not because they are not nice
But because you are nice...

Never search your happiness
In others
Which will make you
Feel alone,
Rather search it in yourself
You will feel happy
Even if you are left alone ..

Always have
A positive attitude in life.
There is something positive
In every person.
Even a stopped watch is right
Twice a day...

Happiness always looks small
When we hold it in our hands.
But when we learn to
Share it,
We realize how big and precious it is!..

National Green Tech Centre formed: Najib

Published: Friday October 23, 2009 MYT 7:11:00 PM (the star)

National Green Tech Centre formed: Najib


KUALA LUMPUR: Realising that green technology has the potential of becoming an important sector in economic development, the government has proposed to restructure the Malaysia Energy Centre as the National Green Technology Centre.

In revealing this here Friday, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said the newly formed National Green Technology Centre would be tasked with formulating the nation's green technology development action plan.

"This centre will function as the focal point to set standards amd promote green technology. To intensify green awareness activities and practise environmentfriendly lifestyle, an allocation of RM20 million will be provided," he said in presenting the Budget 2010 at the Dewan Rakyat.

Najib, who is also Finance Minister, in his maiden 90minute Budget speech, said the government would also organise an international exhibition on green technology in April, 2010, which was expected to attract internationally renowned companies and experts in green technology.

He said the government also intended to develop Putrajaya and Cyberjaya as pioneer townships in Green Technology as a showcase for the development of other townships.

Budget 2010 will also give priority to environment-friendly products and services that comply with green technology standards in government procurement.

"To promote green technology, the government will establish a fund amounting to RM1.5 billion. This fund will provide soft loans to companies that supply and utilise green technology.

“For suppliers, the maximum financing is RM50 million and for consumer companies, RM10mil. The government will bear 2 percent of total interest rate," said Najib.

In addition, he said the government would provide a guarantee of 60 percent on the financing amount, with the remaining 40 percent by banking institutions.

Najib said loan applications could be made through the National Green Technology Centre, and that the scheme would commence on Jan 1, 2010 and was expected to benefit 140 companies.

In promoting green buildings, the Prime Minister said building owners obtaining the Green Building Index (GBI) from Oct 24, 2009 until Dec 31, 2014 would be given income tax exemption equivalent to the additional capital expenditure in obtaining such certificates.

GBI is a green rating index on environmentally friendly buildings, which save utility costs and preserve the quality of the environment.

Najib also announced that buyers purchasing buildings with GBI certificates from developers be given stamp duty exemption on instruments of transfer of ownership.

The exemption amount is equivalent to the additional cost incurred in obtaining GBI certificates, and the exemption would be given to buyers who execute sales and purchase agreements from Oct 24, 2009 until Dec 31, 2014. - Bernama

* Ni ialah mengenai kitaorang ler..ngeh ngeh...jenuh la lepaih ni..ngeri gitu.

Wednesday, October 21, 2009

Chicken Dim Sum




Makes about 16 wonton

Ingredients:

2 tablespoons finely chopped shallot
1 clove garlic, finely chopped
2 green onions
8 ounces ground chicken meat
3 tablespoons peanut butter or sesame paste
3 tablespoon shredded carrot
1 teaspoon green curry paste
2 tablespoons soy sauce
1 1/2 teaspoon granulated sugar
2 teaspoons lime juice
Oil for deep-frying and stir-frying, as needed

Preparation:

Heat the wok over medium-high to high heat. Add 2 tablespoons oil, drizzling it down the sides of the wok. When the oil is hot, add the shallots, garlic and green onion. Stir-fry briefly, then add the chicken meat and stir-fry on high heat until the chicken changes color and is nearly cooked through. Stir in the remaining ingredients. Remove the wok from the burner and allow the mixture to cool.

Set out the wonton wrappers with a small bowl filled with water. Lay out 1 wonton wrapper, and place approximately 1 tablespoon of the chicken mixture in the middle. Dip your finger in the water and run it along the edges of the wonton wrapper to wet. Take another wonton wrapper and place it on top in a way that forms a star shape (ie. the top wrapper looks like a diamond instead of a square). Continue with the rest of the mixture.

To deep-fry, heat 3 to 4 cups of oil to between 360 and 375 degrees Fahrenheit. Deep-fry the wontons a few at a time, sliding them carefully into the wok so that the oil doesn't splatter. Deep-fry until they turn golden. Drain on paper towels. Serve with Sweet and Sour Sauce or the dipping sauce of your choice.

source: chinesefood

DIM SUM (fried or steam)





Bahan-bahan;

kulit wantan- beli yg dijual kat kedai


untuk inti;

udang (yatt beli yang siap-siap buang kulit)
daun bawang di mayang halus
1 ulas bawang putih di mayang halus
1 sudu besar tepung jagung
1 biji telur
garam
black pepper


Cara-caranya;

1. Udang di cincang halus-halus., kemudian masukkan di dalam mangkuk, campurkan daun bawang, bawang putih, tepung jagung, garam, black pepper dan telur, gaul sehingga sebati.

2. ambil kulit wantan dan masukkan 1 sudu kecil di tengah kulit wantan , lipat dua , likatkan dengan sedikit bancuhan tepung jagung dan buat seperti bentuk kuntum bunga.

3. Siap untuk di goreng atau di stim kan.

Tuna Puff



Bahan-bahan ( 12 Puff )

2 keping Puff Pastry
1 tin Tuna (ketulan dlm minyak/air)
1 biji Bawang Besar (dicincang)
1/2 cawan Jagung (dlm tin atau frozen)
2 sudu besar Mayonnaise
Sedikit garam dan lada hitam
1 biji telur (dipukul dgn sedikit susu segar)

Cara-cara

1. Buangkan minyak/air dalam tin, tuangkan tuna ke dalam mangkuk besar.
2. Masukan bawang besar yang dicincang, jagung, mayonnaise, garam and lada hitam.
Kacau hingga rata dan ketepikan.
3. Puff pastry dipotong dan dibahagikan 6 keping.
4. Isikan satu sudu besar tuna ke atas pastry. Lipatkan pastry dan tutup hujungnya
degan garpu. Ulang sampai habis.
5. Sapukan puff degan telur.
6. Bakar puff pada suhu 200C selama 20minit.

Lai Chi Kang




Ingredients

1) Kembang Semangkuk - direndam dengan air panas sehingga kembang (9 biji)
2) Longan Kering (1 cawan)
3) Cincau - dicincang (1 cawan)
4) Kismis (1/2 cawan)
5) Gula Kundur (1 cawan)
6) Gula Melaka (1 cawan)
7) Kurma Kering Cina (1 cawan)
8) Kacang Tanah (1 cawan)

Directions

1. Rebus gula melaka bersama longan kering. Kacau hingga gula melaka larut dan
longan kering kelihatan lembut.
2. Pada bekas berlainan, masukkan kurma kering bersama gula kundur. Masukkan pula
air rebusan tadi ke dalam bekas tersebut.
3. Kacau semua bahan yang telah dicampurkan.
4. Masuk buah kembang semangkuk, kismis, cincau dan kacang tanah.
5. Lai Chi Kang sedia untuk dihidang.

PUDING ROTI KARAMEL




Bahan-bahan Bahan A:
1/2 cawan gula ..dicairkan dalam loyang yg nak dikukuskan nanti

Bahan2 B
1 buku roti [dalam 10 keping aje (guna roti murah pun takper )]
1 tin susu cair
1 tin air buah dari fruit cocktal/peach (MaDiHa guna buah peach)
2 biji telur
1/2 cawan gula
1 sudu teh esen vanilla
2 sudu besar tepung kastad

Hiasan
1 tin buah koktel/peach
ceri (jika suka)

Cara Memasak
1. Panaskan kukusan.
2. Gaul rata semua bahan B & tapis (MaDiHa masukkan dlm blender ajer.. pastu kisar &
terus tuang dlm loyang berisi gula karamel tadi)
3. Masukkan bancuhan kedalam loyang yg ada gula yg telah dicairkan.
4. Tutupkan loyang dengan plastik glaze nipis. (tak tutup pun)
5. Kukuskan selama 30 minit.
6. Sejukkan dahulu baru di terbalikkan dalam pinggan besar.
7. Susunkan dengan perlahan-lahan isi buah fruit cocktail ta buah peach
8. Sejukkan & bolehlah dihidang

Nota dari MaDiHa: sebelum terbalikkan ke dlm pinggan.. renggang2kan (guna pisau kecil) sikit puding dari bahagian tepi loyang supaya tiada bahagian yg melekat..

Sosej cheese puff




Bahan-bahan ( 4 org )

8 btg cheese sosej
8 keping puff pastry
1/2 biji telur

Cara-cara

1. Rebus sekejap sosej sehingga lembut. Sejukkan.
2. Keluarkan puff pastry dr peti sejuk . Bila dah lembut, letakkan sosej dan gulung.
3. Potongkan bahagian atas puff tadi. Dan sapukan telur ke atasnya.
4. Bakar dalam oven dgn suhu 180C selama 25-30 minit

source: myresepi

Tuesday, October 20, 2009

Agar-Agar Mangga Coklat




BAHAN-BAHAN:

2 biji mangga masak
1 paket serbuk agar-agar (10 gm)
150 gm kepingan coklat
2 cawan susu cair
1/2 cawan susu manis
1 cawan air
1 sudu kecil esen vanila



CARA MENYEDIAKAN:

1. Mula-mula kita kisar buah mangga dengan air. Ketepikan.
2. Tuangkan susu cair dalam periuk dan masukkan serbuk agar-agar.
3. Masukkan coklat.
4. Kacau hingga semuanya sebati.
5. Setelah mendidih masukkan mangga kisar dan esen vanila.
6. Kacau sebati dan rata.
7. Tuangkan dalam adunan dan sejukkan.

source: sajionline

Bubur Bebola Keladi (pemanis dari hotel)




BAHAN-BAHAN:

80 gm keladi
60 gm tepung pulut
40 gm gula melaka
450 ml santan kelapa
1 helai daun pandan
500 ml air


CARA MENYEDIAKAN:


1. Keladi direbus dan dilecek.
2. Campurkan tepung pulut hingga sebati.
3. Bentukkan seperti bebola ikut kehendak hati.
4. Panaskan air dan rebus kembali bebola hingga masak.
5. Panaskan santan dan masukkan daun pandan dan gula merah.
6. Biarkan masak dengan api kecil hingga gula hancur dan santan masak.
7. Masukkan bebola keladi dan sediakan untuk dihidangkan.

source: sajionline

Puding Coklat Dan Walnut (sajian dari hotel)



BAHAN-BAHAN:

120 gm mentega
250 gm gula perang
125 gm coklat urai
10 gm hirisan kulit oren
4 biji telur
125 gm walnut panggang
125 gm almond
250 gm tepung
5 gm serbuk penaik


CARA MENYEDIAKAN:

1. Mentega dan gula perang dikacau hingga kembang.
2. Masukkan telur sebiji demi sebiji.
3. Kemudian masukkan walnut cincang.
4. Tambahkan coklat urai, hirisan kulit oren dan almond.
5. Masukkan juga tepung dan serbuk penaik dan kacau semua bahan hingga sebati.
6. Ambil sedikit marjerin dan sapukan pada bekas kek.
7. Tuangkan adunan tadi dan bakar selama 45 minit pada suhu 180oC.
8. Setelah masak, letakkan sos karamel di atasnya.

source: sajionline

Pakailah Tudung Tutuplah Aurat

Saya ingin bercerita mengenai kisah adik saya, Nur Annisa, seorang gadis yang baru menginjak dewasa tetapi agak kasar dan suka berkelakuan seperti lelaki. Ketika usianya mencecah 17 tahun perkembangan tingkah lakunya benar-benar membimbangkan ibu.

Dia sering membawa teman-teman lelakinya pulang ke rumah. Situasi ini menyebabkan ibu tidak senang tambahan pula ibu merupakan guru al-Quran. Bagi mengelakkan pergaulan yang terlalu bebas, ibu telah meminta adik memakai tudung. Permintaan ibu itu ditolaknya sehingga seringkali berlaku pertengkaran- pertengkaran kecil antara mereka.

Pernah pada suatu masa, adik berkata dengan suara yang agak keras, "Cuba mama tengok, jiran-jiran kita pun ada yang anaknya pakai tudung, tapi perangainya sama je macam orang yang tak pakai tudung. Sampai kawan-kawan Annisa kat sekolah, yang pakai tudung pun selalu keluar dating dengan boyfriend diorang, pegang-pegang tangan. Ani ni, walaupun tak pakai tudung, tak pernah buat macam tu!"

Pada satu hari ada jiran yang baru pindah berhampiran rumah kami. Sebuah keluarga yang mempunyai enam orang anak yang masih kecil. Suaminya bernama Abu Khoiri, (nama sebenarnya siapa, tak dapat dipastikan). Saya mengenalinya sewaktu di masjid. Setelah beberapa lama mereka tinggal berhampiran rumah kami, timbul desas-desus mengenai isteri Abu Khoiri yang tidak pernah keluar rumah, hingga ada yang menggelarnya si buta, bisu dan tuli.

Perkara ini telah sampai ke pengetahuan adik.

Dia bertanya kepada saya, "Abang, betul ke orang yang baru pindah itu, isterinya buta, bisu dan tuli?" Lalu saya menjawab sambil lewa, "Kalau nak tau sangat, pergi rumah mereka, tanya sendiri". Rupa-rupanya adik mengambil serius kata-kata saya dan benar-benar pergi ke rumah Abu Khoiri. Sekembalinya dari rumah mereka, saya melihat perubahan yang benar-benar mendadak berlaku pada wajah adik. Wajahnya yang tak pernah muram atau lesu menjadi pucat lesi......entah apa yang dah berlaku?

Namun, selang dua hari kemudian, dia minta ibu buatkan tudung. Tudung yang labuh. Adik pakai baju labuh...... lengan panjang pula tu...saya sendiri jadi bingung..bingung campur syukur kepada Allah SWT kerana saya melihat perubahan yang ajaib..ya, saya katakan ajaib kerana dia berubah seratus peratus!

Tiada lagi anak-anak muda atau teman-teman wanitanya yang datang ke rumah hanya untuk bercakap perkara-perkara yang tidak tentu arah...saya lihat, dia banyak merenung, banyak baca majalah Islam (biasanya dia suka beli majalah hiburan), dan saya lihat ibadahnya pun melebihi saya sendiri...tak ketinggalan tahajudnya, baca Qur'annya, solat sunat nya..dan yang lebih menakjubkan lagi, bila kawan-kawan saya datang, dia menundukkan pandangan..Segala puji bagi Engkau wahai Allah, jerit hati saya..

Tidak lama kemudian, saya mendapat panggilan untuk bekerja di Kalimantan, kerja di satu perusahaan minyak CALTEX. Dua bulan saya bekerja di sana, saya mendapat khabar bahawa adik sakit tenat hingga ibu memanggil saya pulang ke rumah ( rumah saya di Madiun). Dalam perjalanan, saya tak henti-henti berdoa kepada Allah SWT agar adik diberi kesembuhan, hanya itu yang mampu saya usahakan.

Ketika saya sampai di rumah...didepan pintu sudah ramai orang...hati berdebar-debar, tak dapat ditahan..... saya berlari masuk ke dalam rumah...saya lihat ibu menangis...saya segera menghampiri ibu lantas memeluknya.. ......dalam esak tangisnya ibu memberitahu, "Dhi, adik boleh mengucapkan kalimat Syahadah diakhir hidupnya"..air mata ini tak dapat ditahan lagi...

Setelah selesai upacara pengkebumian dan lain-lainnya, saya masuk ke bilik adik. Saya lihat di atas mejanya terletak sebuah diari. Diari yang selalu adik tulis. Diari tempat adik menghabiskan waktunya sebelum tidur semasa hayatnya. Kemudian diari itu saya buka sehelai demi sehelai...hingga sampai pada satu halaman yang menguak misteri dan pertanyaan yang selalu timbul di hati ini. Perubahan yang terjadi ketika adik baru pulang dari rumah Abu Khoiri....disitu tertera soal jawab antara adik dan isteri jiran kami itu. Butirannya seperti ini: Soaljawab (saya lihat di lembaran itu terdapat banyak bekas airmata).

Annisa : Aku hairan, wajah wanita ini cerah dan bersinar seperti bidadari "Makcik..wajah makcik sangat muda dan cantik".

Isteri jiranku : Alhamdulillah. .sesungguhnya kecantikan itu datang dari lubuk hati.

Annisa : Tapi makcik kan dah ada anak enam..tapi masih kelihatan cantik ??

Isteri jiranku : Subhanallah. .sesungguhnya keindahan itu milik Allah SWT. Dan bila Allah SWT berkehendak. .siapakah yang boleh menolaknya?

Annisa: Mak Cik..selama ini ibu saya selalu menyuruh saya memakai tudung..tapi saya selalu menolak kerana saya rasa tak ada masalah kalau saya tak pakai tudung asalkan saya berkelakuan baik. Saya tengok, banyak wanita yang pakai tudung tapi kelakuannya melebihi kami yang tak pakai..sampaikan saya tak pernah rasa nak pakai tudung..pendapat makcik bagaimana ?

Isteri jiranku : Annisa, sesungguhnya Allah SWT menjadikan seluruh tubuh wanita ini perhiasan dari hujung rambut hingga hujung kaki, segala sesuatu dari tubuh kita yang terlihat oleh bukan muhrim kita semuanya akan dipertanggungjawabk an dihadapan Allah SWT nanti dan tudung adalah perlindungan untuk wanita ..

Annisa: Tapi yang saya tengok, banyak wanita bertudung yang kelakuannya tak elok..

Isteri jiranku : Tudung hanyalah kain, tapi hakikat atau makna disebalik tudung itu sendiri yang harus kita fahami...

Annisa : Apakah hakikat tudung ?

Isteri jiranku : Hakikat tudung adalah perlindungan zahir batin, lindungi mata kamu dari memandang lelaki yang bukan muhram kamu, lindungi lidah kamu dari mengumpat orang dan bercakap perkara yang sia-sia .. sentiasalah lazimi lidah dengan zikir kepada Allah SWT, lindungi telinga kamu dari mendengar perkara yang mengundang mudharat baik untuk dirimu mahupun masyarakat, lindungi hidungmu dari mencium segala yang berbau busuk, lindungi tangan-tangan kamu dari berbuat sesuatu yang tidak senonoh, lindungi kaki kamu dari melangkah menuju maksiat, lindungi fikiran kamu dari berfikir perkara yang mengundang syaitan untuk memperdayai nafsu kamu, lindungi hati kamu dari sesuatu selain Allah SWT, bila kamu sudah biasa, maka tudung yang kamu pakai akan menyinari hati kamu.. itulah hakikat tudung..

Annisa : Mak cik, sekarang saya sudah jelas tentang erti tudung... mudah mudahan saya mampu pakai tudung. Tapi, macam mana saya nak buat semua tu?

Isteri jiranku : Duhai Nisa, bila kamu memakai tudung, itulah kurniaan dan rahmat yang datang dari Allah SWT yang Maha Pemberi Rahmat , bila kamu mensyukuri rahmat itu, kamu akan diberi kekuatan untuk melaksanakan amalan-amalan 'tudung' hingga mencapai kesempurnaan yang diinginkan Allah SWT. Duhai Nisa...ingatlah akan satu hari dimana seluruh manusia akan dibangkitkan. .ketika ditiup sangkakala yang kedua, pada saat roh-roh manusia seperti anai-anai yang bertebaran dan dikumpulkan dalam satu padang yang tiada batas, yang tanahnya dari logam yang panas, tiada rumput mahupun tumbuhan, ketika tujuh matahari didekatkan di atas kepala kita namun keadaan gelap gelita, ketika seluruh manusia ketakutan, ketika ibu tidak mempedulikan anaknya, anak tidak mempedulikan ibunya, sanak-saudara tidak kenal satu sama lain lagi, antara satu sama lain boleh menjadi musuh lantaran satu kebaikan lebih berharga dari segala sesuatu yang ada di alam ini, ketika manusia berbaris dengan barisan yang panjang dan masing masing hanya mempedulikan nasib dirinya, dan pada saat itu ada yang berpeluh kerana rasa takut yang luar biasa hingga tenggelam dirinya akibat peluh yang banyak, dan bermacam macam rupa-rupa bentuk manusia yang tergantung amalannya, ada yang melihat ketika hidupnya namun buta ketika dibangkitkan, ada yang berbentuk seperti haiwan, ada yang berbentuk seperti syaitan, semuanya menangis..menangis kerana hari itu Allah SWT murka.. belum pernah Allah SWT murka sebelum dan sesudah hari itu. Hingga ribuan tahun manusia dibiarkan Allah SWT dipadang mahsyar yang panas membara hinggalah sampai ke Timbangan Mizan. Hari itulah dipanggil hari Hisab..Duhai Annisa, bila kita tidak berusaha untuk beramal pada hari ini, entah dengan apa nanti kita akan menjawab bila kita ditanya oleh Yang Maha Perkasa, Yang Maha Besar, Yang Maha Kuat, Yang Maha Agung. . . .Allah SWT. Sampai di sini sahaja kisah itu saya baca kerana di sini tulisannya terhenti dan saya lihat banyak titisan airmata yang jatuh dari pelupuk matanya..

Subhanallah ...

Saya selak halaman berikutnya dan saya lihat tertera tulisan kecil dibawah tulisan itu "Buta, tuli dan bisu.." wanita yang tidak pernah melihat lelaki selain muhrimnya, wanita yang tidak pernah mahu mendengar perkara yang dapat mengundang murka Allah SWT, wanita tidak pernah berbicara ghibah dan segala sesuatu yang mengundang dosa dan sia sia.. "Tak tahan airmata ini pun jatuh". Semoga Allah SWT menerima adikku disisinya.. Amin..Subhanallah

Saya harap cerita ini boleh menjadi iktibar bagi kita semua.

Wassalam...

**** Kopi & pes sbg peringatan & renungan..

source: tmn2syurga

COCONUT BARFI RECIPE (Nariyal Ki Burfi) RECIPE (Indian Sweet)




Ingredients of this recipe:

1/2 cup Almond (Badam)
2 cups Milk
3 tblsp Sugar
5 crushed Cardamoms
a pinch of Saffron (Kesar), soaked in lukewarm milk

Method to make this recipe : badam kheer:


1. Boil half a litre of water in a sauce pan .
2. add the almonds when the water is boiling and cook for 2 minutes. remove from the
flame and drain.
3. Remove the skin of the almonds and grind to a fine paste.
4. Boil the milk in a thick bottomed pan. when the milk begins to boil add the
almond paste and the sugar and cook for 5 minutes over a low flame stirring
continuously.
5. Remove from the flame.. add the dissolved saffron and the crushed cardamoms.
6. Allow to cool and serve chilled.

source: indianfoodrecipes

BOONDI LADOO RECIPE (Indian Sweet)




Ingredients of this recipe:

1 cup Besan
1 pinch Kesari
1 pinch Cardamom powder
1 tbsp Rice flour
1 pinch Baking Powder
1 tbsp Melon seeds
1 tbsp Broken Cashew nut
2 cups Oil Sugar
1 cup Water


Method to make this recipe : boondi laddu:

1. Mix the flour, rice flour, baking powder and colour.
2. Make a smooth thick batter. Heat the oil. Take the batter and pour it over a
sieve with round holes.
3. Tap it gently with a spoon so that small balls of dough fall into the oil. Make
the balls and keep aside. Heat the sugar and water till reaches 1/2 thread
consistency.
4. Mix in the kesari melon seed and cardamom powder and fried boondies. When the
mixture is still warm make into balls. Bondi Ladoo are ready to be served
5. If the mixture cools balls cannot be made as the sugar crystallizes.

source: indianfoodrecipes

BESAN LADOO RECIPE (Indian Sweet)



Ingredients:

2 cups gram flour (besan)
11/2 cup sugar (grinded)
1 cup ghee
1 tsp each almonds, pistachios, cashew nuts (chopped)

Method:

1. In a kadhai mix gram flour and ghee over a low heat.
2. Keep constantly stirring to avoid lumps.
3. When it releases an appetizing smell, it is ready.
4. Remove from the heat and allow it to cool.
5. Add sugar and nuts to the gram flour and mix thoroughly.
6. Now form ping-pong size balls of the mixture.
7. Besan Laddoo are ready to be served.

Monday, October 19, 2009

Kuih Ladu



Bahan-Bahan:

Secubit garam
2 cawan gula pasir
2 cawan santan pekat
½ camca esen vanila
1 cawan beras pulut, direndang & digiling halus
1 biji kelapa, diparut, direndang & digiling halus
¼ cawan gula melaka yang telah dicairkan
2 helai daun pandan, disiat-siat memanjang & disimpulkan Bahan-bahan tabur:
1 cawan santan
1 camca gula merah yang telah dicairkan
1 camca gula pasir
2 camca tepung jagung

Cara:
Campurkan santan, gula pasir, gula melaka, garam, esen vanila & daun pandan dalam sebuah periuk. Masak hingga mendidih & gula hancur. Didihkan dengan kuat selama 2-3 minit. Kecilkan api. Masukkan pulut & kelapa yang telah digiling tadi. Masaklah dengan dikacau perlahan-lahan hinga campuran itu menjadi sangat pekat & kental. Tuangkan ke atas kertas berlilin & ratakan supaya menjadi lapisan tebal 2.5 cm. Ratakan permukaannya. Biarkan ia beku.

Cara membuat tabur:
Satukan semua bahan dalam sebuah kuali. Panaskan perlahan-lahan hingga pekat & sebati. Tuangkan ke atas kuih tadi & biarkan beku. Apabila beku, potongkan kuih itu mengikut bentuk potong wajik & hidangkan.

Serunding Ikan




Bahan-bahan:

3 mangkuk isi ikan(tenggiri/kembung) ~ rebus ikan,buang tulang dan kisar atau tumbuk
1 senduk bawang putih dan bawang merah yang dikisar
Cili kering ~ ikut pedas yang disukai
2 mangkuk kecil bawang goreng (untuk menyedapkan lagi serunding)
Air asam jawa secukupnya
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis.

Cara penyediaan:
1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang kisar sehingga wangi. Kemudian masukkan cili
dan goreng hingga garing.
2. Masukkan air asam jawa,garam dan gula secukup rasa.
3. Masukkan isi ikan dan kacau sehingga kering dengan mengunakan api yang sederhana
besar.
4. Setelah serunding kering,sejukkan. Kemudian masukkan bawang goreng dan gaul
rata.sedia untuk dihidang.

Pulut Serunding Ikan



Bahan-bahan:
1 kg beras pulut ~ cuci dan rendam sekurang2nya 3 jam dan toskan
2 1/2 cawan santan
1 sudu kecil garam
Sedikit gula
Air secukupnya untuk mengukus

Bahan serunding: Rujuk resepi serunding ikan

Untuk pulut :
1. Beras pulut dibersihkan kemudian direndam dlm air selama 3-4 jam.
2. Toskan beras pulut, kemudian dikukus hingga separuh masak (naik wap).
3. Campurkan garam dan gula ke dalam santan.
4. Angkat pulut, masukkan ke dlm mangkuk besar kemudian gaulkan dengan santan dan kacau rata .
5. Masukkan semula ke dalam pengukus dan kukus lagi hingga masak. Angkat dan sejukkan.

Untuk pulut serunding:
1. Ambil sedikit pulut dan kepalkan.
2. Golek dengan serunding sehingga membaluti pulut. Bolehlah dihidangkan. (Dalam gambar saya guna acuan chara. Letakkan plastik dlm acuan, tekan pulut padat2 dan keluarkan perlahan2, hidangkan bersama serunding).

Pulut Panggang


Bahan-bahan ( 15 batang )

4 cawan beras pulut
4 cawan santan
garam secukup masin
serunding daging secukupnya (lebih kurang dalam 1 mangkok)
beberapa helai daun pandan
daun pisang secukupnya ( dalam 4 keping lebar pelepah pisang)

Cara-cara

1. cuci beras pulut dengan air suam
2. masukkan santan+garam+daun pandan dlm loyang
3. tutup dan masukkan dalam microwave - tekan kat 'rice' atau set sekitar 15mins
(kacau setiap 5 mins supaya pulut masak rata)
4. bersihkan daun pisang dan layur atas api kemudia potong panjang 10 inci dan lebar
5 inci. Setelah itu ambil sehelai dan sapukan sedikit margerin di atasnya
5. ambil 2 sudu besar pulut dan letak atas daun pisang
6. ambil 1-2 sudu makan serunding daging dang letak di tengah2 pulut tadi
7. tutup inti serunding daging dengan temukan kedua2 hujung pulut supaya tertutup
8. gulungkan daun pisang dengan rapi serta padat dan pinkan dengan lidi dihujungnya
9. letak atas api (dlm kuali leper) dan balik2kan hingga garing - makan masa panas-panas... best!

source: myresepi

Ketupat Daun Palas - cara 2

Bahan2:

1 gantang beras pulut
4 biji kelapa @ 3 kg santan
1/2kg kacang mentah
3 jantung jagung (jika mahu)
daun palas secukupnya
garam sikit

Cara:

1. Basuh beras pulut bersih-bersih dan tuskan.
2. Perahkan kelapa dan ambil santan pekatnya.
3. Setelah itu, masukkan santan ke dalam periuk dan sedikit garam, kacau sampai
mendidih.
4. Masukkan pulut dan kacau sehingga sebati dan menjadi setengah masak.
5. Angkat dan biarkan selama 15 sehingga sejuk
6. Kemudian bolehlah dimasukkan ke dalam daun palas dan dianyam sehingga menjadi
bentuk 3 segi.
7. Rebus ketupat daun palas yang sudah dianyam di dalam periuk yang telah diisi air
pada paras separuh periuk dan rebus sehingga kering air.
8. Jika hendak memasukkan kacang atau jagung, hendaklah direbus terlebih dahulu bahan
2 tersebut. Apabila pulut hampir setengah masak, masukkan kacang @ jagung tadi,
kemudian kacau sebati.
9. Boleh dihidangkan dengan rendang @ kari daging pekat.

Ketupat Daun Palas

Bahan bahan (ingredients):

4 tin susu beras pulut
1 biji kelapa (ambil santan pekat)
Sedikit garam
Daun palas secukup kegunaan


Cara-cara (Method):
Beras pulut dibersih, kemudian direndam, dibasuh dan toskan airnya. Setelah itu dikukus separuh masak.

Angkat & gaulkan dengan santan yang dicampur garam, kukuskan semula. Bila pulut telah masak angkat & sejukkan setelah itu bungkuskan didalam daun palas & rebus didalam air panas yang telah mendidih sehingga cukup tanak.

Setelah itu keluarkan & gantungkan supaya sejuk.



Cara Hidangan:
Potongkan dan hidangkan bersama rendang daging @ ayam.

Friday, October 16, 2009

Tub Tim Krob (Rubies Delight)




Pencuci mulut khas dari Thailand (extremely delicious..nyum nyum)

Bahan-bahan ( 4 orang )
1 biji sengkuang (kurang lebih 300 g)- sengkuang cina lagi sedap (kecik dan agak hitam)
1 cawan tepung ubi
1/2 camca teh pewarna merah + 1 cawan air
200 g gula pasir*
500 ml air*
2 helai daun pandan*(*dimasak hingga gula hancur), sejukkan
250 ml santan pekat + secubit garam
Ais hancur secukupnya
Isi nangka manis (ikut suka nak boh byk mana)

Cara2:

1. Kupas sengkuang, potong dadu kecil dan rendam dalam warna merah kurang lebih 30 minit.

2. Toskan sengkuang tadi dan masukkan ke dalam beg plastik. Masukkan tepung ubi ke dalam plastik yg berisi sengkuang dan goncang hingga semua sengkuang bersalut dgn tepung ubi. Tuang dalam tapis dan ayak lebihan tepung. Ketepikan

3. Didihkan air dalam periuk. Masukkan sengkuang bersalut tepung ubi tadi dan masak 3 minit. Angkat dan toskan dan terus masukkan ke dalam satu bekas yg berisi dgn air ais. Biarkan terendam 5 - 10 minit.

4. Cedok keluar "ruby" yg terhasil dan masukkan ke dalam mangkuk2 kecil. Tuang air gula dan santan. Masukkan juga air batu hancur. Hidangkan sebagai pencuci mulut.

5. Masukkan carikan nangka manis...dan boleh la makan.

* Guna air masak untuk perah santan - perah pekat sikit.


Source: myresepi



TUB TIM KROB
chilled water chestnut rubies in sweet coconut milk
(serves one)

TAPIOCA WATER CHESTNUT
7 – 10 pcs water chestnut (fresh or canned)
2 tbsp red food color
3 tbsp tapoica flour (magic powder)

COCONUT SAUCE
½ cup coconut milk
3 tbsp sugar
1 pc pandan leaf
1 pinch salt

GARNISH
½ cup crushed ice

1.Heat coconut milk in a saucepan. Add sugar, salt and pandan leaves. Mix well and set aside.

2.Dice water chestnuts. Place in a bowl, add red food color and leave for 1-2 minutes. Drain excess food color.

3.Mix chestnuts with the tapioca flour. Make sure that chestnuts are evenly coated.

4.Shake off excess flour and drop water chestnuts in hot water until the flour coating solidifies into a red gel covering, then place in cold water.

5.Place water chestnuts in a serving bowl. Top with crushed ice and milk. Garnish with jackfruit and coconut meat if desired.

source:gmanews

Wednesday, October 14, 2009

Sejarah Ayat Kursi

Ayat ini diturunkan setelah hijrah. Semasa penurunannya iatelah diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kehebatan dan kemuliaannya. Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu perintang dalam perjuangan mereka. Rasullah s. a. w. dengan segera memerintahkan Zaid bt sabit menulis serta menyebarkannya.

Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kaliselepas sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali keluarmasuk rumah atau hendak musafir, InsyaAllah akan terpeliharalah dirinyadari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang akanmemudaratkan dirinya bahkan keluarga, anak-anak, harta bendanya jugaakan terpelihara dengan izin Allah s. w. t.

Mengikut keterangan dari kitab "Asraarul Mufidah" sesiapa mengamalkan membacanya setiap hari sebanyak 18 kali maka akan dibukakan dadanya dengan berbagai hikmah, dimurahkan rezekinya, dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana dengan izin Allah.

Syeikh Abu Abbas ada menerangkan, siapa yang membacanya sebanyak 50 kali lalu ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya, InsyaAllah Allah akan mencerdaskan akal fikirannya serta Fadhilat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-Hadis Rasullullahs. a. w. bersabda bermaksud:"Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allahhilangkan segala kefakiran di depan matanya."

Sabda baginda lagi; "Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat,kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat, Allah memeliharanyadaripa da kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar."

Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad. Mereka yang beramaldengan bacaan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindunganAllah daripada gangguan serta hasutan syaitan. Pengamal ayat Kursi juga,dengan izin Allah, akan terhindar daripada pencerobohan pencuri. AyatKursi menjadi benteng yang kuat menyekat pencuri daripada memasukirumah. Mengamalkan bacaan ayat Kursi juga akan memberikan keselamatanketika dalam perjalanannya. Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk,Insya- Allah, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar. Jika andaberpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu eloklah anda membaca ayat Kursi 100 kali, insya-Allah mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar daripada gangguan lahir dan batin. Barang siapamembaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allahmewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.


Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyangFardhu, ia akan berada dalam lindungan Allah hingga sembahyang yanglain. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidakmenegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut, dan barang siapamembacanya ketika hendak tidur, Allah memelihara akan dia ke atasrumahnya, rumah jirannya & ahli rumah2 di sekitarnya. Barang siapamembaca ayat Al-Kursi diakhir tiap-tiap sembahyang Fardhu, Allahmenganugerahka n dia hati-hati orang yang bersyukur perbuatan2 orang yangbenar, pahala nabi2 juga Allah melimpahkan padanya rahmat. Barang siapamembaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah azza wajalla akan mengendalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid.

Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya Dari Abdullah bin 'Amr r. a. , Rasullullah s. a. w. bersabda," SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT...."

Wallahua'alam

Source: Tmn2syurga

Formula Kejayaan

FORMULA-FORMULA KEJAYAAN

Suasana rumah yang sunyi dari gurau senda di dalamnya merupakan sebuah rumah yang mudah menangis.

Formula untuk mendapat kemuliaan adalah taat kepada Allah dan Rasulnya.
Formula untuk mendapat rezeki adalah berusaha disertai istighfar dan ketaqwaan.
Formula untuk mendapat syurga adalah tauhid.
Formula untuk mendapat iman adalah merenungkan ayat-ayat Allah dan makhluk-makhluk- Nya.
Formula untuk mendapatkan kebaikan adalah kejujuran.
Formula untuk mendapatkan hati yang hidup adalah merenungkan al-Quran, berdoa pada waktu malam,dan meninggalkan perbuatan dosa.
Formula untuk mendapatkan ilmu pengetahuan adalah bertanya dan menyemak dengan baik.
Formula untuk mendapat pertolongan dan keberhasilan adalah sabar.
Formula untuk mendapat kebahagiaan adalah taqwa.
Formula untuk mendapat bertambahnya (nikmat) adalah bersyukur.
Formula untuk mendapat perasaan rindu kepada akhirat adalah menjaga jarak (zuhud) dengan dunia.
Formula unutuk mendapat kemakbulan harapan dan permintaan adalah berdoa.

Source: Taman2syurga

KESIHATAN: Peluang pesakit kronik

Jika anda mengalami kesakitan kronik, anda perlu membaca artikel ini kerana harapan untuk sembuh ada di sini.

Contoh penyebab kesakitan kronik

# Sakit pinggang dan tengkuk (akibat cakera tergelincir, sakit permukaan sendi)

# Sakit sendi (osteoartritis, artritis reumatoid)

# Sakit kepala (migrain atau bukan migrain)

# Sakit saraf

# Sakit yang berpunca daripada kanser

# Sakit otot dan fasia (sindrom kesakitan miofasia, fibromialgia)

# Sakit selepas pembedahan atau kecederaan

# Sakit yang berpunca daripada faktor psikologi

Sakit kronik berlarutan melebihi enam bulan. Tidak kira tahap atau punca kesakitan, kepakaran dalam merawat kesakitan kronik mula bertapak dan meningkat maju di Malaysia.

Kesakitan kronik pada masa lalu dipandang sepi disebabkan ramai pengamal perubatan kurang pengetahuan dan kepakaran. Tambahan pula faktor psikologi dan ciri kesakitan yang rentan pada rawatan biasa.

Akibatnya anda keseorangan menanggung sakit sepanjang hayat. Lebih teruk, ada pesakit boleh menahan sakit kerana menganggap ia sebahagian manifestasi sakit tua atau hukuman Tuhan kepada dosa silam.

Sepuluh tahun lalu kepakaran bidang rawatan kesakitan kronik tidak ada sama sekali. Ubat penahan sakit pula terbatas pilihannya.

Saya pernah melihat seorang pesakit kanser mati dalam kesakitan teruk selepas merayu diberi ubat penahan sakit. Dia mati dalam kesakitan yang dibawa mati.

Kini dengan ubat dan teknik moden, hampir semua kesakitan daripada kanser dan bukan kanser dapat dirawat dengan berkesan.

Selepas 10 tahun dalam profesion ini saya berpendapat dengan adanya teknologi canggih dan kepakaran baru, sebenarnya tiada batasan dalam merawat kesakitan kronik.

Apa perlu pesakit lakukan ialah bertemu pakar dalam bidang berkenaan. Objektif utama rawatan kesakitan kronik ialah melegakan kesakitan sebanyak mungkin dan mengembalikan fungsi pesakit (kembali bekerja).

Kenapa anda perlu merawat kesakitan kronik?

1. Sakit adalah kesengsaraan emosi dan tubuh badan (somatik) yang menyeksakan.

2. Kesakitan kronik tidak membunuh, tapi ia membunuh kehidupan anda. Ia merebak dan menyekat pesakit daripada bergerak bebas. Anda tidak dapat bekerja dan produktiviti menurun. Anda tidak dapat tidur lena dan ini meletihkan. Anda tidak dapat berfungsi pada diri dan keluarga dan akhirnya membawa kepada kemurungan.

3. Kesakitan kronik menyebabkan penyakit lain menyusul seperti kekakuan sendi, kudis tekanan, otot yang kecut dan lemah, tulang rapuh, jangkitan pada pundi kencing dan paru-paru disebabkan kekurangan pergerakan tubuh badan.

4. Merawat kesakitan akut dan kronik adalah satu etika perubatan dan juga hak asasi pesakit yang perlu dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab oleh doktor.

5. Negara membangun seperti Malaysia banyak menitik beratkan mutu kehidupan untuk menjamin keselesaan dan produktiviti berkekalan. Rawatan kesakitan kronik memberi keselesaan dan menjamin produktiviti bila sakit tidak lagi menjadi penghalang daripada bekerja.

Kesedaran kepakaran rawatan kesakitan kronik

Secara umumnya pengetahuan rawatan sakit kronik di kalangan pengamal perubatan masih kurang.

Oleh itu banyak usaha dilakukan untuk mengiktiraf kesakitan sebagai entiti klinikal yang penting kerana membabitkan kesengsaraan tubuh dan emosi.

Malah, kesakitan kini diiktiraf sebagai ‘tanda utama kelima’ iaitu satu daripada ukuran asas paling penting setiap pesakit apabila berjumpa doktor, selain tekanan darah, suhu badan, kadar nadi dan kadar pernafasan.

Doktor mengukur tahap kesakitan dengan satu kad VAS (skala analog visual) iaitu pesakit dikehendaki menunjukkan skor kesakitan bermula dari 0 hingga 10.

Kosong bermakna tiada kesakitan manakala ‘10’ adalah kesakitan tahap maksimum yang tidak mampu bertahan. Teknik ini sudah lama diguna pakai di Australia, Amerika dan Singapura.

Di Malaysia, Kementerian Kesihatan melancarkan kempen ini di hospital kerajaan sejak tahun lalu. Ukuran ini penting memandangkan 60 hingga 70 peratus pesakit yang hadir di unit kecemasan hospital memberi gejala sakit sebagai masalah utama.

Kajian pula menunjukkan 30 peratus masyarakat mengalami sakit kronik manakala 40 hingga 80 peratus pesakit ini gagal mendapat rawatan berkesan untuk mengawal kesakitan.

Banyak faktor menyumbang kepada kegagalan rawatan sakit kronik. Selain kurang pengetahuan dan kepakaran di kalangan doktor, kesedaran pesakit mengenai adanya doktor yang memiliki kepakaran khusus dalam rawatan juga rendah. Bilangan doktor pakar dalam bidang ini juga sedikit.

Sebahagian doktor mengambil pendekatan dan beranggapan semua doktor boleh merawat sakit. Kajian kami mendapati 30 peratus kes kesakitan kronik mempunyai diagnosis salah oleh doktor yang merawatnya.

Kesilapan diagnosis membawa kepada rawatan tidak tepat. Kesannya pesakit kekal dalam kesakitan.

Doktor bedah juga mampu mengawal kesakitan selepas pembedahan dengan memberi suntikan morfin. Namun apabila kesakitan menjadi luar kawalan dan mereka gagal merawatnya, ini masa untuk merujuk kepada doktor pakar sakit kronik.

Seperti sakit darah tinggi, semua doktor tahu merawat jika ia mudah dan tidak kompleks. Namun jika tidak dapat dikawal selepas rawatan dengan satu atau dua jenis ubat, doktor akan merujuk kepada pakar perubatan.

Hakikatnya bukan semua doktor atau doktor pakar mahir dalam semua jenis penyakit. Fenomena ini lebih ketara apabila doktor mengambil pengkhususan dalam subkepakaran tinggi.

Skop rawatan menjadi lebih mendalam tapi dalam skop lebih kecil. Daripada segi etika dan protokol rawatan, doktor perlu merujuk kesakitan kronik kepada pakar sakit kronik jika ia di luar kemampuannya.

Namun amalan masih kurang di kalangan pengamal perubatan disebabkan beberapa faktor lain. Setidak-tidaknya doktor perlu berbincang dengan pakar sakit kronik apabila merawat pesakit kerana ia bukan mudah.

Merujuk pesakit kepada doktor pakar sakit kronik adalah satu daripada isi penting dalam kempen Kementerian Kesihatan yang mengiktiraf kesakitan sebagai satu ‘Tanda Utama’. Melegakan kesakitan termaktub dalam etika perubatan dan diiktiraf sebagai hak asasi pesakit.

Di Malaysia bidang ini masih baru tetapi pencapaian kita dalam bidang ini membanggakan. Pakar sakit kronik di Malaysia kurang daripada 10.

Justifikasi seorang pakar mungkin berbeza keadaan sakit kronik itu yang bersifat subjektif dan berbeza di antara pesakit. Sebagai contoh, seorang pakar mampu merawat sakit belakang berpunca daripada cakera tergelincir (slip disc) dengan hanya kaedah suntikan membabitkan kejayaan 90 peratus tanpa perlu pembedahan.

Malah dengan kepakaran, ubatan dan teknologi terkini, hampir semua sakit belakang dapat dirawat dengan hanya kaedah suntikan. Ia terbukti berkesan tanpa menghadapi risiko tinggi. Teknik ini menjadi pilihan rawatan pembedahan tulang belakang dengan kos lebih murah.

Apa yang dapat dilakukan pakar?

1. Menilai semula punca sakit kronik anda dengan tepat dan menyeluruh

2. Membuat penilaian akan kesan atau impak sakit kronik pada kehidupan anda daripada aspek biopsikososial

3. Merangka strategi bersepadu untuk melegakan kesakitan dan mengembalikan fungsi anda

4. Memberi rawatan ubat yang pelbagai (multimodal) dalam pelbagai bentuk seperti pil, kapsul, tampalan pada kulit dan sirap dengan terperinci

5. Dapat melakukan kaedah ‘intervensi kesakitan’, iaitu kaedah suntikan khusus yang dapat mengawal tahap kesakitan anda seperti teknik epidural, neurolisis, radiofrekuensi dan suntikan botox.

6. Membimbing anda mengembalikan kehidupan harian, bersosial dan kembali bekerja melalui aktiviti fizikal dalam bentuk senaman, teknik rehat dan terapi kognitif.

Apakah tindakan anda jika mengalami kesakitan kronik?

Jika sakit masih berlarutan selepas berjumpa beberapa doktor, ini masanya berjumpa doktor pakar sakit kronik. Anda perlu bertindak sekarang sebelum menjadi lebih serius.

Setidak-tidaknya anda ambil inisiatif untuk mendapat pandangan kedua mengenai penyakit anda.

Jika doktor yang merawat tidak melakukannya, anda perlu mengingatkan doktor dan memintanya merujukkan anda kepada pakar. Rekod dari Pain Unit HUSM, hampir 75 peratus pesakit dapat dipulihkan iaitu kesakitan dapat dikurangkan hingga melebihi 50 peratus.


Oleh DR NIZAR ABD JALIL (Pakar Bius dan Kesakitan Kronik, Hospital Universiti Sains Malaysia)

Ayah yang derhaka.

Terdapat beberapa perkara yang menyebabkan seorang ayah akan menjadi ayah yang derhaka pada anak-anaknya ;

1) Seorang ayah yang memilihkan ibu yang tidak baik untuk anak-anaknya iaitu bukan dari kalangan perempuan solehah sebagai isteri.Peri pentingnya seorang lelaki memilih calon ibu yang baik untuk mengandungkan benihnya dikalangan wanita yang solehah kerana wanita yang solehah sahaja yang mampu mendidik anak-anak mengikut acuan islam dengan iman dan taqwa.

2) Seorang ayah yang tidak mengajar anak-anak membaca Al-Quran sejak dari kecil sedang dirinya sendiri tidak pernah melagukan Al-Quran di rumahnya dan tidak mengamalkan ajaran yang terkandung di dalam kalam suci itu.

3) Seorang ayah yang mencari rezeki yang tidak diketahui sumbernya sama ada halal atau haram, dari sumber yang shubhah yakni dari sumber yang diragukan.Rezeki yang di perolehi di bawa pulang dan diberi makan pada anak dan isteri dan kemudian menjadi darah daging mereka.Lama kelamaan anak-anak dan isteri menjadi gelap hati dan sukar menilai dan menerima kebaikan lagi.

4) Seorang ayah yang terlalu memenuhi keinginan duniawi anak-anaknya secara melampaui batas, segala kemahuan dituruti tanpa sebarang pertimbangan yang wajar. Bila mana anaknya membesar menjadi insan yang terlalu mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan orang lain hatta keluarganya sendiri.

Renung-renungkanlah saudaraku..

Kadang-kadang bila di dalam hidup kita dirundung masalah yang tidak pernah putus-putus, cuba kita muhasabah diri bagaimanakah hubungan kita dengan Allah selama ini dan bagaimanakah hubungan kita dengan ibu dan ayah kita.

Cubalah koreksi diri sendiri adakah solat kita sempurna, rezeki yang kita perolehi selama ini adakah berkat, dan adakah kita telah mengeluarkan zakat.

Mungkin selama ini hati kita masih lagi kotor dengan dosa yang kita lakukan tanpa pernah bertaubat.Ayuhla semua dirikan solat sunat taubat semoga diri kita, keluarga kita, anak- anak kita dikurniakan hati yang bersih, barulah kebahagiaan akan dapat kita kecapi.

Renung-renungkanlah ...

Source: Tmn2syurga