flipkart

Monday, March 7, 2011

Innalillahiwainnailaihirojiuun...

Mak Lang Tersayang...

Petang Jumaat baru-baru ni aku dapat panggilan dari adikku Syamira..dia kata mak lang dah tak dak...ermm..aku tanya bila mak lang meninggal dia kata tak tau...dia kata dlm pukui 12 tghari kot..aku tanya2 rupa2nya (4/3/2011) pukui 4.30pm..erm terlalu banyak kenangan kami adik beradik dengan arwah mak lang...

Aku, abg, dikna, abg wan, kak za berpakat nak balik lepas kami terima berita sedih tu..masa adik aku call aku, aku still kat office lagi...lepas solat maghrib aku amik adik na..then bawak ke rumah aku..pukui 12mlm aku pi amik kakak n abg wan pulak kat rawang...then kami bertolak terus ke Penang..kami naik satu keta ja...jimat sikit.. kami sampai ke penang dalam pukui 6.00 am..masuk restoran kassim minum teh n solat subuh pastu tapau roti canai utk sarapan kat umah ayah..sampai umah dlm pukul 7.00am..ayah baru tidoq selepas berjaga jenazah kat umah mak ngah, jan pun baru tidoq..kak ila n adik baru balik dari umah mak ngah berjaga arwah jugak.

sampai kami sarapan dulu...lepas sarapan terus bergegas ke rumah mak ngah nak tengok arwah mak lang...sampai kami sedekah Al-Fatihah dulu then abg wan bukak penutup kain nak tengok muka mak lang...pastu tutup balik..baru ja 2 minggu lepas kami balik penang, mandikan dia, tolong apa yang patut..tapi time tu pun maklang dah tak boleh bercakap dah..mata ja bulih bukak, makan pun ikut tiub ikut hidung...hari tu aku tengok dia dah tenang ja..macam tidoq ja...aku redha..aku sayang mak lang aku mcm mak aku sendiri...mak lang, pak lang mmg amat rapat dengan family aku dan mak lang dan pak lang amat menyayangi aku..kami2 ni dah jadi mcm anak dia..mkn minum keluar masuk umah dia..dia tak kisah pun...hari tu dia dah tak ada..

aku, kak za, dik na, syamira, shahida dan dini tunggu lagi ..baca surah Yassin untuk arwah...then tengok org2 yg akan menguruskan jenazah yang dtg dari mukim sungai rusa..sbb org mukim sungai pinang pergi buat umrah...pastu aku minta dikna ckp dekat makcik2 yg akan uruskan jenazah mintak izin dengan diorang nak tolong sama mandikan jenazah..pastu diorang benarkan kitaorg tolong sama..jadi aku dan dikna..sama2 tolong makcik2 tu mandikan jenazah maklang...sampai selesai..dan siap dikafankan...lepas cium dia, aku tak dapat menahan kesedihanku..cuba juga control..sama gak dikna tak dapat lagi nak bendung kesedihan atas pemergian dia...last lepas dah sempurna kafan..kak ila pula sedih ..kami sabaqkan dia..jangan sedih..jangan menangis...aku suruh dia baca Al-Fatihah kalau sedih..pastu dia pun tenang..selesai jenazah dibawa ke tanah perkuburan aku dan adik beradikku tak ikut..cuba adik beradik lelaki ja yg ikut.

Kami adik beradik pakat tolong makngah kemas umah dia, basuh2 apa yang patut..sampai setel semua..then balik umah ayah..makan roti cnai tadi pagi yang lebih..pesiang ikan pari, ikan pedukang, ketam, masak pulak gulai, buat sambal (ni kak za yg buat), goreng ikan, buat sayoq kangkung, then tolong kemas rumah ayah keliling umah...bakaq2..bakaq2 sampah yang tebal tu...then basuh baju jan (esok dia nak balik asrama dia), mandi petang, then makan mihun dgn adik2ku yang amat aku sayangi..pastu tengok tv jap..pastu tertidoq sat..mlm tu jugak ayah n abg aku gerak aku...siap2 baju..balik ke KL..aduh letihnya..aku sampai tak boleh bukak mata sepanjang jalan nak balik KL...alhamdullillah kami selamat sampai KL..

Mak Lang pun dah selamat disemadikan..semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya..Amin...Begitu juga dengan ibuku...semoga Allah menempatkan mereka di kalangan orang-orang yang beriman...Amin...

No comments:

Post a Comment